Majakan Hevosopisto
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Zel Nest Ty Wendure 999 "Wenttu" & Siirto

Siirry alas

Zel Nest Ty Wendure 999 "Wenttu" & Siirto Empty Zel Nest Ty Wendure 999 "Wenttu" & Siirto

Viesti kirjoittaja Siirto Ti Heinä 22, 2008 12:26 pm

Käteni hikosivat aina vain ennemän mitä lähemmäksi tallia pääsin. Otsallani kimmelsivät suuret hikinorot jotka sotkivat otsatukkani täydellisesti, siinä meni huoliteltu vaikutelma. Vasemmalta puoleltani hahmotin tyynen järvimaiseman, ja kaukana edessä suuria rakennuksia, tämän täytyi olla hevosopisto! Pysäköin pyöräni suuren rakennuksen eteen jota epäilin asuinrakennukseksemme. Olin tutkinut kartasta ympäristöä jo edellisenä päivänä ja päätin ensitöikseni suunnistaa tallille päin. Hiekka rapisi saappaideni alla kun lähestyin ensimmäistä laidunta, jonne Wenttu oli tuotu. Se ruohosti rauhallisesti ja nosti päätään nähdäkseen uuden tulijan. Lähestyin Wenttua viistosti jotta se huomaisi minun tuloevan eikä ainakaan säikähtäisi. Myös muut hevoset katselivat minua uteliaina turvallisen välimatkan päässä. Kun pääsin Wentun viereen silittelin ja rapsuttelin sitä harjan juuresta. Juttelin sille hiljaisella ja matalalla äänellä jotta se tottuisi siihen. wenttu tutkiskeli taskujani ja pukkasi päällään minua kylkeen. Nappasin sen riimunnaruun kiinni ja lähdin taluttamaan sitä kohti tallia. Wenttu seurasi minua lauhkeasti ja karsinassa laitoin sen kinni. Päätin viettää ensimmäisen päivän ihan vain tutustumalla siihen, ei sen kummempaa. hain harjat ja aloitin työn. Wenttu nuokkui rauhallisena pää roikkuen ja minä harjasin sen läpikotaisin ja tutkin sen jalat, ei turvotusta tai haavoja. Liikuntaa Wentun kaltainen hevonen kumminkin kaipasi, annoin sille ruuat ja päätin myöhemmin juoksuttaa sitä pyörössä ihan vain nähdäkseni sen liikkeet. Silläaikaa kun Wenttu söi ruokiaan lakaisin tallin käytävän heinistä ja muusta roskasta. Putsasin myös wentun suitset ja satulan, jotka olivat melko törkyisessä kunnossa.

Kun Wenttu oli saanut ruokailunsa päätökseen nappasin sen uudestaan kiinni ja lähdin taluttamaan kohti pyöröä. Otin raipan mukaan. Matkalla pällistelimme muita hevosia jotka hirnuivat ystävälleen kaihoisasti. Päästin Wentun pyöröaitaukseen päästyämme irti ja se lähti melkeinpä automaattisesti kiertämään kehää. Käveltyään kolme kierrosta annoin sille käskyn ravata. Ravi näytti pehmeältä ja virheettömältä. Hetken päästä vaihdoin suuntaa ja sekin näytti hyvältä. pian wenttu nosti käskystäni oikean laukan. Se näytti hyvältä, mutta takaosa ei liikkunut täysin puhtaasti. Ajattelin pitää sen mielessä koulutreeniä ajatellen. Annoin Wentun levätä käyntien ajan ja sitten vaihdoin suuntaa. Toiseen suuntaan laukka oli Wentulle huomattavasti vaikeampi ja sen oli vaikea pysytellä oikeassa tahdissa, laukkatreeniä siis tiedossa koulutunneille. loppuravit ja käynnit Wenttu meni tuttuun tapaan ja kohta lähdimme kohti tallia. Wenttu oli hionnut niin paljon että se oli paras pestä, siispä vein sen puomiin kiinni ja hain letkun. Suihkuttelin wentun läpikotaisia. suihkusta Wenttu ei oikein välittänyt vaan pyöri rauhattomasti paikallaan. Kun laitoin veden pois, se oli taas oma itsensä. Kokeilin uudestaan pienemmällä paineella ja se tuntui tepsivän, nyt Wenttu jaksoi taas seisoa rauhallisena. Päätin antaa auringon hoitaa kuivaus ja istuin kivelle katselemaan Wentun puuhia. Se ruohosti rauhallisesti ötököitä hännällään huiskautellen ja minä ihastelin kaunista maisemaa. Kun sain Wentun sisälle päästin sen irti ja jätin lepäämään karsinaansa. Päivä oli ollut täynnä toimintaa jaWenttu oli käyttäytynyt hienosti! Varovainen se vielä on enkä uskalla sanoa, koska uskaltaudun selkään... Mutta kyllä sekin päivä vielä tulee ; D

Siirto

Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Rauma
Registration date : 20.07.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa