Majakan Hevosopisto
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Roolipelaajan ABC

Siirry alas

Roolipelaajan ABC Empty Roolipelaajan ABC

Viesti kirjoittaja Meraldina To Kesä 19, 2008 12:09 pm

Hieman infoa roolipelaamisesta... Suosittelen tätä tekstiä kaikkien luettavaksi, varsinkin jos olet aloittelija roolipelaamisen saralla. Olen kopioinut tämän muista roolipeleistäni, mutta muokkailen tätä tarpeen mukaan (:

Mitä roolipelaaminen on?

Roolipelaaminen, ropettaminen, roolaaminen... Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sanana ropettaminen ei kuulosta kovinkaan ihmeelliseltä, eikä asia kovin kummoinen olekaan. Yksinkertaisesti ropettamista voisi sanoa tarinankirjoittamiseksi, jossa jokainen pelaaja jatkaa omalla vuorollaan tarinaa eteenpäin hieman oman hahmonsa näkökulmasta. Esimerkki roolipelistä on vaikka tässä (linkki Fenyan-nimiseen roolipeliin).

Roolipelatessa ideana on siis eläytyä omaan hahmoonsa, ja kirjoittaa sen näkökulmasta tarinaa. Pelaaamisessa haastavaa onkin se, miten saa hahmot käyttäytymään niiden luonteelle ominaisesti. Roolatessa kirjoitetaan kaikenlaisien tapahtumien lisäksi siitä, mitä hahmosi sanoo, ajattelee ja tekee. Käytännössä ropettamisen ja hoitamisen erot ovat kuitenki kovin pienet.

Ropettaessa on tärkeää huomioida kanssapelaajansa eikä rynniä heidän pelivuorojensa ohi. Jos ropettaminen tapahtuu järjestyksessä Matti, Pekka, Kalle, niin Kalle ei saa ropettaa Matin jälkeen, vaan hänen täytyy odottaa vuoroaan. Yleisesti on ollut kuitenkin sellainen sääntö, että jos joku ei ole ropettanut kahteen viikkoon niin hänet saa ohittaa, jotta rope ei kuolisi paikoilleen.

Roolipelitarinoiden kirjoittamiseen on olemassa kaksi vaihtoehtoa, joko kirjoittaa henkilönsä toiminnan tähtien (*) kanssa tai ei. Esim. (esimerkit lohikäärmeroolipelistä)

1) *kävelee mahtipontisesti toisen luo* "Haastatko riitaa?" *Kysyy kiristellen hampaitaan. Silmät välkähtävät pahaenteisesti.*

TAI

2) Dreidon kävelee mahtipontisesti toisen luo. "Haastatko riitaa?" hän kysyy kiristellen hampaitaan. Lohikäärmeen silmät välkähtävät pahaenteisesti tämän katsellessa toista.

Jälkimmäinen vaihtoehto on kaikin puolin parempi, tähtiä kannattaa vältää alusta asti. Jos kirjoittaa ilman tähtiä, on helpompi kuvailla kaikkea näkemäänsä ja saada lisää pituutta tarinalleen. Tähdillä kirjoitettu teksti on sitäpaitsi joidenkin mielestä todella epäselvää ja ärsyttävää luettavaa, itse kuuluun näihin. Minä en edes tiedä, miten kielioppi menee tähtien kanssa kirjoittaessa. En siis suosittele käyttämään niitä missäään tapauksessa.

Roolipelien pituudesta puhutaan paljon. Majakassa ei ole välttämättä tarkoitusta kirjoittaa kolmen A4-arkin kokoisia ropevuoroja, koska asiaakaan ei riitä niin pitkälle. Yhden lauseen ropetuksia kannattaa kuitenkin välttää, sillä ne eivät anna vastapelaajalle/-jille mitään mihin reagoida.

Ropettamisesta

- Luo hahmoistasi mielenkiintoisia ja panosta roolipelivuoroosi. Älä ropeta, jos sinulla ei ole juuri sillä hetkellä aikaa kirjoittaa pitkähköä ja huolellista kertomusta. Foorumiroolipelissä pelien laatu korvaa niiden lukumäärän. Pitkä ja huolellinen kirjoittaminen antaa vastapelajaalle jotain mihin vastata.

- Online pelissäkin kannattaa yrittää panostaa pelin laatuun, vaikka ropevuorot olisivatkin lyhyehköjä ja peli nopeatempoista.

- Peliä ei kannata sijoittaa jonnekkin korpimetsään, jossa hahmosi kävelee iloisena mitään tekemättä. Pelistä saa paljon mielenkiintoisemman, jos sijoitat pelin vilkkaaseen paikkaan esim. kaupunkiin ja suunnittelet karkeasti mitä hahmosi tekee juuri siellä paikassa, missä on.

- On huono huono aloittaa peli sellaisista lähtökohdista, että hahmosi kävelee yksin metsässä tekemättä mitään ja mietiskelee, olisiko jossain hänelle seuraa. Ole luova.

- Uskalla luoda tapahtumia ja tilanteita. Varsinkin aloittelijoiden ongelmana on usein se, että he eivät 'uskalla päästää irti', vaan nyhjöttävät persoonattoman hahmonsa kanssa jossain. Roolipelissä on kaikki sallittua, voit luoda peliin vastapelaajilta kysymättä erilaisia sivuhahmoja, joilla saat elävyyttä peliin. Sivuhahmoja ja niiden luomista ei täydy arastella, olen kohdannut sellaisiakin pelejä, jossa sivuhahmot ovat nousseen yhtä tärkeään asemaan kuin varsinaiset hahmotkin.

- Älä pelkää hahmon muuttumista. Pelin jälkeen hahmon ei tarvitse palata alkutilanteeseen, vaan hän saa muuttua. Hänelle tulee muistoja, haavoja, elämänkatsoomuksen muutoksia. Päästä mielikuvituksesi valloilleen, vastapelaajasi yllättyy varmasti iloisesti uusista juonenkäänteistä.

- Pikku vinkki: jos huomaat että roolipelissäsi on virheitä tai haluat muuten muokata sitä, paina rohkeasti 'edit'-nappia ja muokkaa tekstiä. Tämä on sallittua niin kauan kun kukaan ei ole ehtinyt ropettaa sinun jälkeesi. Roolipelaamisessa tuplapostausta kutsutaan puskemiseksi, joka se on kiellettyä ja ärsyttävää muiden pelaajien mielestä.

Aloittaminen

Aloittaminen kertoo paljon siitä, millainen peli on tulossa. Hyvä aloitus antaa jotain mihin reagoida ja muutkin ovat suopempia liittymään mukaan.

Esimerkkirope 1:

*seisoo kentällä*

Ylläoleva aloitus on todella laimea, enkä ainakaan henkilökohtaisesti liittyisi mukaan. Aloitus ei kerro mitään siitä, kuka seisoo, mitä tapahtuu, mitä hän ajattelee, mikä aika päivästä on, minkälainen sää on, mitä tulee tapahtumaan yms.

Esimerkkirope 2:

"Ompas kuuma", ajattelin puoliääneen. Seisoin kentän laidalla nojaten valkoiseen puuaitaan. Odottelin tuntilaisia saapuvaksi ja vilkaistessani kelloa, sain huomata, että tunnin alkuun oli vielä viitisen minuuttia aikaa. Olin tyrmistynyt joutuessani pitämään ratsastustuntia keskellä kuumaa kesäpäivää, ilma oli niin paksua, että sitä pystyi tuskin hengittämäänkään. Kentän hiekka pöllysi jo valmiiksi, ja oli varma että jokainen tuntilainen -minä mukaan lukien - tulisi tukehtumaan alta aikayksikön. Huokaisin kyllästyneenä. Tämmöisessä hellekelissä ei vedettäisi tiukkaa estetreeniä.

Vaikka ylläoleva ropevuoro onkin noin kolmesataa kertaa lyhyempi, kuin mitä minulla on tapana kirjoittaa, se kertoo jo paljon enemmän. Muiden pelaajien ei tarvitse arvailla säätä tai tapahtumia, kaikki tietävät että pelattavana on helteinen ratsastustunti. Aikaa tämän pituisen tekstin kirjoittamiseen ei mene viittä minuuttia kauempaa, mutta silti se lisää pelin kiinnostavuutta sadalla kymmenellä prosentilla.

Kun haluat kirjoittaa samaan viestiin roolivuoron kanssa jotain pelin ulkopuoleista asiaa, esimerkiksi sanot kenet haluat peliin mukaan tai että tulipas pitkä ropevuoro, erota tämä ns. 'off-game' jutustelu joillakin erikoismerkeillä, ja sijoita se viestin alkuun tai loppuun, älä keskelle.

Esimerkiksi:

// Onpas jännä peli! (: //


Sanastoa

- Autohittaus: päätät kysymättä mitä kanssapelaajan hahmolle tapahtuu. Tämä on kiellettyä. Esim. EI NÄIN: Meraldina mäiskäisee tallityttöä sangolla päähän. VAAN NÄIN: Meraldina yrittää mäiskäistä tallityttöä sangolla päähän. Hahmon omistaja saa päättää mitä hahmolleen käy, kuitenkin niin ettei hän tee hahmostaan voittamatonta supertyyppiä, jolle ei ikinä käy mitään (tätä kutsutaan munchaukseksi ja se on myös kiellettyä). Pieni autohittaus sallitaan ja se tuokin eloa peliin. Esim. on sallittua vaikka tönäistä toisen hahmoa leikkisästi, ottaa kädestä kiinni tms. Huomaathan, että et myöskään voi laittaa sanoja toisen pelaajan hahmon suuhun. Tämäkin on autohittausta. Autohittaussäännöt eivät tieteenkään koske sivuhahmoja. Vaikka sinä et olisikaan luonut pelissä esiintyvää sivuhahmoa, sinulla on silti oikeus liikutella sitä ja puhua sen suulla. Sivuhahmot ovat vapaata riistaa.

- NPC, no playing character (ei pelaajan hahmo), sivuhahmo: roolipelissäolevia hahmoja, joilla kukaan ei pelaa. Talliropeissa voi esim. olla joku tallityttö, jolla kukaan ei varsinaisesti pelaa, mutta jonka voi luoda peliin elävöittämään tapahtumia. Sivuhahmot on olemassa sen vuoksi, että miljöö ei vaikuttaisi niin tyhjältä. Olisi aika hölmöä, että vilkkaan ratsastuskoulun pihalla ei pyörisi ketään muuta kuin ne kaksi pelattavaa hahmoa. Sivuhahmoja saa luoda niin paljon kuin haluaa ja niillä voi tehdä mitä haluaa. Sivuhahmoilla voi melkeimpä pelata aivan niin kuin varsinaisillakin hahmoilla.

- Miljöö: tapahtumapaikka.

- Online-peli: pelaajat ovat samaan aikaan tietokoneittensa ääressä ja naputtelevat viestejään. Peli on nopeatempoista ja viestit voivat olla hieman offline-peliä lyhyempiä.

- Offline-peli: pelaajat eivät ole samaan aikaan koneella, vaan vastaavat ropeen silloin kuin ehtivät, yleensä parin päivän päästä. Ropevuorot ovat niin pitkiä ja huolellisesti kirjoitettuja, kuin pelaaja vain osaa kirjoittaa.

---


Ja sitten vain rohkeasti pelaamaan! Kyllä me kokeneemmat roolaajat autamme, jos jokin ihmetyttää. Tähänkin topiciin saa esittää kysymyksiä ja kommentteja.
Meraldina
Meraldina

Viestien lukumäärä : 84
Ikä : 31
Paikkakunta : Lieto
Registration date : 24.04.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa